SE/IR completed.......check! =)
Jaha, då har man haft IR/SE/SP i snart 8 dagar... Tårtan slapp att bli kastad utför slänten! =)
Jag flög mina 50 instrumenttimmar under drygt 4 veckors tid (2 pass måndag-fredag hela maj) och som ni minns var det inte en regndroppe som föll under hela den perioden. Men på tisdagen den 10:e juni, då det var meningen att jag skulle bevisa för skolchefen att jag var redo för uppflygningen dagen därpå passade en kallfront på att passera vilket effektivt satte stopp för den kontrollflygningen! (25022G38, i vindbyar på 38 knop ger man sig ogärna upp i en cadet och övar NDB-väntlägen) =)
Nåja, vi bestämde att vi skulle vänta ut vinden ett par timmar men när senaste TAF:en kommit ut med samma bistra information och klockan hunnit blivit 19.00 fick vi ta till plan B - att ta kontrollflygningen kl.08 nästa morgon, 15-20 minuters pappersformaliteter därimellan och sedan direkt ge sig på uppflygningen . Nu funkgerade det här hur bra som helst, men det var inte så man hade tänkt sig att det skulle gå till =).
Flygplanet som användes var SE-KIT (favvisen) den är oerhört go att flyga men den har en del tekniska brister, bland annat ett kursgyro som vandrar extremt mycket och dagen till ära krånglade skärmen på GNS430 så pass att vi efter halva passet inte kunde avläsa något av vad som stod på den...COM1 och NAV1 kunde vi därmed glömma. Den är dock inte avgörande för fortsatt flygning så vi satte kurs mot Norrköping där jag fick flyga en ILS till bana 27 samt en NDB bana 9. Vinden på höjd (FL050) låg nära 40kt så det blåste rejält även idag men byarna höll en beskedligare nivå - 28kt som mest. Tillbaka på Saab fick vi VSN-holding (VOR) Skyways, KLM och Direktflyg var på ingående. Kontrollanten ville ha till en avslutande ILS med radarvektorering till bana 29 men vi bad till slut om en visuell inflygning för att tiden rann iväg för oss.
Tornet bad oss "keep up speed!" sagt och gjort, med lågt nosläge och i en fart strax under Vno dundrade vi förbi Sviestad, en skarp sväng in på kort final och satte ner planet med ett steg klaff en bra bit efter halva banan.
Efter passet fick jag så mycket beröm och lovord att jag nästan höll på att spricka =), det är så otroligt kul att höra att man gjort bra ifrån sig när man kämpat så! "Ett riktigt pilotämne" var nog det finaste jag någonsin hört från en annan pilot (i det här fallet från en som har över 20 000h... dvs 19 760h mer än mig då ungefär). Det gav en bra boost för självförtroendet inför nästa utmaning (flyga hoppare åt Cirrus)... har i skrivande stund flugit 8 lifter med hoppare (6 i Vårgårda, 2 i Skavsta) plus gjort en ferryflygning Skavsta - Säve i ZK-JGI som var något utöver det vanliga! =) Inlägg om det om några dagar!
Jag och min sambo har äntligen fått ett erbjudande om bostad i Örebro (Garphyttan) och vi kommer att tacka ja till den under dagen... har inte packat ner någonting än och det har börjat stressa mig lite får jag erkänna! Nästa vecka flyger jag hoppare i Karlsborg måndag-fredag så det är väl bäst man tar ett krafttag med packningen nu... för att slippa be mamsen göra det åt mig dagen innan flytten =P Tjo!
Jag flög mina 50 instrumenttimmar under drygt 4 veckors tid (2 pass måndag-fredag hela maj) och som ni minns var det inte en regndroppe som föll under hela den perioden. Men på tisdagen den 10:e juni, då det var meningen att jag skulle bevisa för skolchefen att jag var redo för uppflygningen dagen därpå passade en kallfront på att passera vilket effektivt satte stopp för den kontrollflygningen! (25022G38, i vindbyar på 38 knop ger man sig ogärna upp i en cadet och övar NDB-väntlägen) =)
Nåja, vi bestämde att vi skulle vänta ut vinden ett par timmar men när senaste TAF:en kommit ut med samma bistra information och klockan hunnit blivit 19.00 fick vi ta till plan B - att ta kontrollflygningen kl.08 nästa morgon, 15-20 minuters pappersformaliteter därimellan och sedan direkt ge sig på uppflygningen . Nu funkgerade det här hur bra som helst, men det var inte så man hade tänkt sig att det skulle gå till =).
Flygplanet som användes var SE-KIT (favvisen) den är oerhört go att flyga men den har en del tekniska brister, bland annat ett kursgyro som vandrar extremt mycket och dagen till ära krånglade skärmen på GNS430 så pass att vi efter halva passet inte kunde avläsa något av vad som stod på den...COM1 och NAV1 kunde vi därmed glömma. Den är dock inte avgörande för fortsatt flygning så vi satte kurs mot Norrköping där jag fick flyga en ILS till bana 27 samt en NDB bana 9. Vinden på höjd (FL050) låg nära 40kt så det blåste rejält även idag men byarna höll en beskedligare nivå - 28kt som mest. Tillbaka på Saab fick vi VSN-holding (VOR) Skyways, KLM och Direktflyg var på ingående. Kontrollanten ville ha till en avslutande ILS med radarvektorering till bana 29 men vi bad till slut om en visuell inflygning för att tiden rann iväg för oss.
Tornet bad oss "keep up speed!" sagt och gjort, med lågt nosläge och i en fart strax under Vno dundrade vi förbi Sviestad, en skarp sväng in på kort final och satte ner planet med ett steg klaff en bra bit efter halva banan.
Efter passet fick jag så mycket beröm och lovord att jag nästan höll på att spricka =), det är så otroligt kul att höra att man gjort bra ifrån sig när man kämpat så! "Ett riktigt pilotämne" var nog det finaste jag någonsin hört från en annan pilot (i det här fallet från en som har över 20 000h... dvs 19 760h mer än mig då ungefär). Det gav en bra boost för självförtroendet inför nästa utmaning (flyga hoppare åt Cirrus)... har i skrivande stund flugit 8 lifter med hoppare (6 i Vårgårda, 2 i Skavsta) plus gjort en ferryflygning Skavsta - Säve i ZK-JGI som var något utöver det vanliga! =) Inlägg om det om några dagar!
Jag och min sambo har äntligen fått ett erbjudande om bostad i Örebro (Garphyttan) och vi kommer att tacka ja till den under dagen... har inte packat ner någonting än och det har börjat stressa mig lite får jag erkänna! Nästa vecka flyger jag hoppare i Karlsborg måndag-fredag så det är väl bäst man tar ett krafttag med packningen nu... för att slippa be mamsen göra det åt mig dagen innan flytten =P Tjo!
Kommentarer
Postat av: Peo
Man får gratulera! Jag antar att det var Leif W du flög upp med. Trevligare kontrollant får man leta länge efter!!!
Postat av: Karin
Hej Peo! Ja, det var Leif jag flög upp för - Suverän!
Och du...så fort jag får tid ska jag komma till lkpg och klå dig och Thorén i tennis ;) Ha det!
Trackback