EKYT

Sitter nu på Q fallskärmssällskaps lokaler i Ålborg och har allmänt lite för mig. Folk springer omkring och pratar om allt möjligt men jag förstår mycket lite..."engelska tack" :) Hittills idag har det blivit 7 lifter varav jag flugit 5 av dem...eftersom vi är två piloter på plats försöker vi dela broderligt på flygtiden...därav blir det en del dötid på backen emellanåt.
Vädret är på gränsen till för fint...det blåser en del (150/14kt när jag senast landade) men solen skiner oavbrutet från klarblå himmel så vi lastar in danskar så det står härliga till! Rent operativmässigt är Ålborg en enkel flygplats att flyga hoppare på...finns egentligen inga direkta restriktioner, man taxar ut, tar av, stiger till sin höjd och rapporterar när man har 2 minuter till fällning...kan inte bli mycket enklare än så. Sen är ju dansk-engelsk kommunikation med flygkontrollen inte alltid glasklar, men de är bevisligen villiga att artikulera på begäran :) Personligen anser jag finsk-engelska betydligt svårare att förstå sig på (kan erfarenhetsmässigt bara jämföra Ålborg med Åland i det fallet).
Nu landar hoppare utanför fönstret framför mig och Pac:en ligger i sitt klassiska 160kt-sjunk på väg mot landning, kul att få flyga ett plan som har kapacitet att landa före hopparna (i vissa fall långt före). Där slår vi AN-28:an i Gryttis så det skriker om det *he*.

Tidsrestriktionen för hoppningen är "solnedgång", borde motsvara 22.30 - 23.00 nånstans så än så länge kan det bli många lifter, gissar på 4-5 för min del...sen blir det hem och sova. Ska vara här hela helgen och vädret ser tyvärr inte så lovande ut...regn och rusk med chans till vissa luckor, då är det alltid lika masigt att sitta på hoppfält...man måste ju vara beredd på låglifter även om det ser helkört ut....hur pigga danskarna är på det återstår att se...göteborgarna diggar dem iaf! :)
Ska fixa lite fina bilder på pac:en ikväll...det är vad min kamera består av till störst del...men vem kan klandra en för att ha blivit förälskad i sin första turbinmaskin? *hehe*


AZR

Min lilla älskling - "Gula faran" (Opel Tigra - 98) har äntligen rullat ur lackboxen! Den är numera "Malibu Blue Metallic" och prydd med vinge, tyskimporterad frontspoiler och M3-backspeglar. Dessutom är den så där oförskämt sänkt så man får snirkla sig som en orm över alla farthinder/övergångsställen. Ser helt fantastisk ut! :)
Var tvungen att direkt bege mig ner till macken och cruisa ett varv så där riiiiiktigt långsamt så att alla ska se en (det är så man gör här i Skee) *hehe*
Nu funderar jag på huruvida jag ska ha något mönster i silver på sidorna (matchar gallret i fronten) men jag väntar nog med det... hjullager, strålkastare och ny framruta måste fixas först.
Här är bilen som inspirerade till förvandlingen (samma färg och frontspoiler) *wii*

(På flygfronten; 279,7TT varav 42.7h Turbin)



Och min tigra =)